Gdy jesz za dużo cukru…

Każdy z nas lubi ciastka, cukierki, batoniki itd. Co gorsza nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Dlatego też często je jadamy, a przecież nie powinno tak być. Słodycze powinniśmy jeść sporadycznie i sięgać po nie najwyżej 2 – 3 razy w tygodniu. Ale dlaczego? Aby to wytłumaczyć w tym artykule postanowiłam wyjaśnić, jaki to zgubny wpływ na nasz organizm ma cukier.

cukier

Gdy jesz za dużo cukru…

Po pierwsze cukier dostarcza pustych kalorii i tłumi chęć na produkty, które zawierają wartościowe składniki odżywcze. Dlatego też nie czujemy głodu, słabniemy i natychmiast opadamy z sił. Jedzenie cukru ma także zgubny wpływ na nasze zęby, ponieważ razem ze śliną osadza się na nich tworząc niewidzialną powłokę. To idealna pożywka dla bakterii, które atakują szkliwo. Po trzecie zbyt duża ilość cukru w organizmie zakwasza go i zaburza jego równowagę. Dlatego, aby ją przywrócić organizm pobiera coraz to większą ilość pierwiastków zmagazynowanych w ciele (np. wapń z kości). Cukier również powiększa i obciąża wątrobę do maksymalnej objętości. Wątroba magazynuje cukier w formie glukozy (glikogenu), który wypełnia ją, a jego nadmiar powraca do krwi w formie kwasów tłuszczowych. Te kwasy tłuszczowe wędrują do każdej części naszego ciała i po prostu tyjemy. Zbyt duża ilość cukru w naszym organizmie powoduje także huśtawkę nastroju. Dzieje się tak, ponieważ najpierw cukier szybko przenika do krwi i poprawia nasze samopoczucie. Natomiast po chwili jego ilość szybko spada. To sprawia, że nasz nastrój szybko się pogarsza, jesteśmy rozdrażnieni i nie możemy się na niczym skupić. Z powyższego jasno wynika, że spożywanie dużej ilości cukru źle wpływa na nasz organizm, dlatego powinniśmy spożywać go mniej. Ale jak to zrobić? W tym powiem o tym.

źródło: pixabay.com

źródło: pixabay.com

A więc:

1. Jeżeli nie wyobrażamy sobie wypicia kawy czy herbaty bez dodatku cukru, powinniśmy stopniowo zmniejszać ilość cukru, którą dodajemy do napojów. Potrzebujemy aż 3 miesięcy, by odzwyczaić się od słodkiego smaku potraw. Jednak cyklicznie zmniejszając ilość wsypywanych do filiżanki łyżeczek cukru, pozwolimy nam na szybkie odzwyczajenie się od słodkiego smaku.

2. Jeżeli należymy do osób, które nie wyobrażają sobie wypicia kawy czy herbaty bez cukru, skorzystaj ze słodzika. Cukier biały, którego najczęściej używamy do słodzenia napojów i potraw może negatywnie wpływać na nasze zdrowie, gdy jest stosowany w nadmiarze. Dostarcza on nam tzw. pustych kalorii, które są szybko spalane i jednocześnie nie zapewnia nam żadnych innych cennych składników odżywczych. Dlatego należy używać go z rozwagą.

3. Jeśli musimy już sięgnąć po przekąskę, zastąpmy batonik czy czekoladę świeżymi lub suszonymi owocami. Możemy sięgnąć również po ich przetwory. Co prawda są one słodkie, ale zawierają cenne dla zdrowia witaminy i składniki mineralne, a także błonnik. Ograniczamy cukier w diecie, ale mamy poczucie zaspokojenia potrzeby zjedzenia czegoś słodkiego.

4. Musimy ograniczyć również kolorowe i gazowane napoje, w których znajduje się najwięcej cukru. Zastąpmy jej 100% sokami owocowymi, wodą mineralną czy niesłodzoną herbatą. Napoje te ugasza pragnienie i nie dostarczą naszemu organizmowi zbędnych kalorii.

5. Wyeliminujmy cukier ze swojej diety i postawmy na naturalny miód. Pozwala osiągnąć słodki smak potraw. Łyżeczka miodu waży więcej niż łyżeczka cukru. Zatem przy prawie takiej samej kaloryczności – 1 g miodu to 3,2 kcal, a 1 g cukru to 4 kcal – zjadamy więcej energii z łyżeczką miodu. Pamiętaj, aby nie podgrzewać miodu, w przeciwnym razie straci on swoje cenne właściwości.

Lepiej dla naszego organizmu będzie, gdy ograniczymy spożywanie cukru lub w ogóle z niego zrezygnujemy. To sprawi, że na pewno będziemy mieli lepsze samopoczucie, a nasza sylwetka pozostanie idealna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *